SKUTA
FULLRIGGEREN NAJADEN
På denne siden vil vi dele historie
og informasjon rundt Norges 3 største fullrigger.
I april 2016 ble Najaden tildelt vernestatus av Riksantikvaren. Begrunnelsen var fartøyets særstilling som godt bevart og uforandret seilskip uten motor og at hun er den siste flytende komposittbygde fullrigger i verden. I Riksantikvarens begrunnelse for godkjenning av vernestatus står det blant annet følgende:
På bakgrunn av en samlet vurdering av fartøyets historie, alder/ epoke, autentisitet, geografiske tilhørighet og historisk betydning, anser Riksantikvaren S/S «Najaden» som verneverdig.
«Najaden» er et svensk fartøy som i dag ikke har noen spesiell tilknytning til norsk maritim historie. Riksantikvaren ser det likevel slik at fartøyet i seg selv er et viktig kulturminne i internasjonal sammenheng. Bevaring av kulturminner er et internasjonalt ansvar, og sektoransvaret tilsier derfor at Riksantikvaren skal legge til rette for antikvarisk vern av «Najaden».
Vernestatus betyr at restaureringen av Najaden skal følge en verneplan godkjent av riksantikvaren, som sikrer at alt arbeid er gjort i henhold til antikvariske prinsipper.
Najaden skal restaureres til et bestemt tidspunkt i sin tidligere historie. Det var gjort få forandringer på skuta i dens tid som aktiv seilskute, men målet er at den nyrestaurerte Najaden skal fremstå i all sin prakt med le-seil og uten motor! Restaureringsgruppa jobber sammen med Riksantikvaren i disse dager med å skaffe dokumentasjon for å kunne fastsette et årstall for restaureringa.
Najaden skal bli et seilende skip igjen. I sin storhetstid seilte hun på sommerhalvåret i nordiske farvann og det er slik vi ser for oss at Najaden vil bli brukt i sitt nye liv. De antikvariske retningslinjene setter begrensninger for hvor mye Najaden kan bli modifisert for å oppfylle moderne sikkerhetskrav og seiltoktene blir derfor tilpasset disse begrensingene.