Najaden ble bygget ved Orlogsverftet i Karlskrona i Sverige i 1897 som skoleskip for den svenske marinen. Konstruktør var Hjalmar Hugo Lilliehøøk.
Fartøyet seilte som skoleskip i årene 1897 – 1938 med ”skeppsgossekåren”. Det var 100 ”skeppsgossar” og 20 befal om bord. I 1938 gikk skipet i opplag. Det fantes planer om å bruke skipet som kanonmål for den svenske marinen, men da andre verdenskrig startet i 1939, ble Najaden etter hvert buksert til Torekov rett sør for Halmstad, og der brukt som havnesperre.
Etter krigen ble båten kjøpt av grosserer Bernhard Aronsson, som ga det videre til Halmstad kommune som tidligere hadde hatt en betydelig samling seilfartøy. Skipet var da i meget dårlig forfatning. Det ble istandsatt i Karlskrona og 20. juli 1946 ankom Najaden til Halmstad under stor festivitas. I løpet av årene i Halmstad har Najaden vært brukt som foreningslokale for sjøspeidere, for seminarer, det har vært kafédrift og det har vært årlige Najaden-fester til stor glede for Halmstads befolkning. Men etter hvert var det dessvere så som så med vedlikehold og rundt 1980 ble all innredning tatt i land og lagt på lager.
Så, i 1988, ble foreningen ”Najadens venner” stiftet i Halmstad og i årene 1989 – 1990 gjennomgikk skipet av omfattende reparasjon, først og fremst av skroget. Kostnaden på reparasjonen, som Halmstad kommune, måtte bære, beløp seg til 8 mill. svenske kroner (tilsvarende 14 mill. kr. i 2016). Senere i årene 1990 – 1996 sørget ”Najadens venner” for å få mest mulig av den originale innredningen på plass, cirka 25 000 arbeidstimer ble lagt ned, men skipet ble ikke gjort seilbart igjen.
Men i 2013 var det slutt. Halmstad kommune hadde ikke lenger de ressursene eller de kunnskapene som var nødvendige for å ta vare på Najaden og skipet ble lagt ut for salg. Og i 2014 ble Najaden kjøpt av Seilskuteforeningen Øst i Viken for 300 000 SEK. Kjøpesummen ble finansiert ved pengeinnsamling blant ildsjeler og entusiaster knyttet til det maritime miljøet på Isegran. I 2015 ble det ideelle aksjeselskapet Fullriggeren Najaden AS dannet, et selskap som har ansvar for skipets drift og forvaltning.
Najaden framstår i dag som et autentisk seilfartøy, uten motor og uten tilpasning til annen drift enn det hun var bygget for. Det meste av innredningen er igjen på lager, i Fredrikstad, og målet er å gjenoppbygge skipet etter antikvariske prinsipper som seilende skip. Skipet er komposittbygget med stålspanter og et dobbelt lag med furubord. Faktisk er Najaden verdens eneste kompositt-bygde seilskute som fremdeles flyter!
Najaden er flaggskip og et samlingspunkt for museumshavna og fartøyvernmiljøet på Isegran i Fredrikstad. Skipet er et flytende kulturminne og inngår i en helhet på Isegran hvor skoleelever og øvrige bruker får tilgang til et unikt skip i sitt rette miljø.
Selv om Najaden ikke seiler, er skipet meget dyrt å vedlikeholde. I dag brukes skipet til seminarer og konferanser, foredrag, konserter og annen utleievirksomhet, liggende ved kai. Najaden er et levende prosjekt som vil ta i bruk gamle håndverkstradisjoner og håndverksfag, samtidig som det brukes til ulike aktiviteter og viktig formidling.
Ambisjonen er at skuta på sikt skal klargjøres for seiling – som ambassadør for nordisk maritim kulturhistorie.